Hospice Veerhuis: SmartHospice

Hospice Veerhuis optimaliseert zorg en administratie met SmartHospice
Hospice Veerhuis in Amsterdam heeft haar operationele efficiëntie aanzienlijk verbeterd door de implementatie van SmartHospice. Deze gespecialiseerde software, ontwikkeld door Feka ICT, stroomlijnt administratieve processen en verbetert de communicatie, waardoor medewerkers en vrijwilligers hun werk beter kunnen doen.
Voor de ingebruikname van SmartHospice stond Hospice Veerhuis voor diverse uitdagingen. Het bundelen van gegevens voor rapportages aan Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg Nederland (VPTZ) was een tijdrovend, handmatig proces omdat er veel gewerkt werd met losse bestanden en programma’s. Bestaande systemen schoten tekort in functionaliteit; zo werd het rooster bijvoorbeeld in Microsoft Office bijgehouden, wat onhandig was. De behoefte aan een centraal, efficiënt systeem was groot.
Na oriëntatie bij andere hospices kwam Hospice Veerhuis uit bij SmartHospice. “Feka kwam een uitgebreide demonstratie geven en toen hebben we het afgenomen,” aldus Marianne Nieuwenhuis van Hospice Veerhuis. De software bleek de oplossing voor de administratieve en organisatorische knelpunten. “SmartHospice blinkt uit in eenvoud, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid, ook voor oudere vrijwilligers. Het biedt een geïntegreerde aanpak voor planning, administratie en communicatie.”, vertelt Marianne.
De impact van SmartHospice op de dagelijkse praktijk bij Hospice Veerhuis is significant. “We gebruiken het nu 5 jaar en Feka heeft echt samen met ons ontwikkeld en veel bijgebouwd,” legt Marianne verder uit. Belangrijke verbeteringen zijn onder meer:
- Vereenvoudigde data-aanlevering: Cijfers voor VPTZ zijn nu eenvoudiger te genereren.
- Efficiëntere facturatie: Het facturatieproces is simpeler geworden, omdat facturen nu met één enkele klik ‘de deur uit’ kunnen.
- AVG-proof digitale rapportage: Vrijwilligers kunnen digitaal rapporteren, wat bijdraagt aan de privacy en voorkomt dat rapportages rondslingeren.
- Verbeterde toegankelijkheid voor vrijwilligers: Vrijwilligers kunnen thuis inloggen en hebben toegang tot het intranet. Patiëntinformatie is echter alleen op locatie toegankelijk, wat de veiligheid waarborgt.
- Flexibiliteit: Ieder hospice kan zelf bepalen hoe ze SmartHospice het beste inzetten. Zo wordt het intranet bijvoorbeeld als bijzonder handig ervaren door Hospice Veerhuis, maar hebben andere hospices juist weer meer baat bij andere functies.
SmartHospice is een innovatieve softwareoplossing, ontwikkeld door Feka ICT, een bedrijf met meer dan 35 jaar ervaring in ICT-oplossingen. De software is specifiek ontworpen om de administratieve lasten in de palliatieve zorg te verlichten. Het biedt functionaliteiten zoals geïntegreerde administratie en planning, eenvoudige facturatie, efficiënt beheer van cliëntgegevens en wensen, vrijwilligers- en donateursbeheer, een geïntegreerd communicatieplatform (intranet) en AVG-compliance. Bekijk alle informatie op de SmartHospice website.
Hospice Veerhuis, met een team van 80 vrijwilligers, biedt een warme en ondersteunende omgeving voor mensen in de terminale levensfase. Door de implementatie van SmartHospice kan het hospice zich nog meer toeleggen op deze kerntaak, met de zekerheid van een efficiënte en veilige administratieve ruggengraat.